Na każdym kroku słyszysz, że jeżeli nie można znaleźć Cię w sieci, to znaczy, że nie istniejesz? Wiesz, że powinieneś założyć stronę internetową, być widoczny w sieci, prowadzić profile w mediach społecznościowych. Rozumiesz, że w tych czasach, kiedy wiele działalności stacjonarnych przenosi się do świata online, Ty i Twój biznes nie powinien zostać w tyle. Tylko że ciągle coś Cię hamuje, a założenie strony przekładasz z miesiąca na miesiąc.
Ważne są bieżące zadania, obsługa aktualnych klientów, zyski tu i teraz. Kiedy przychodzi chwila wytchnienia i masz czas na realizacje nowego projekt, jakoś nie ciągnie Cię do ślęczenia nad ekranem komputera, ani do wertowania tysiąca stron o tematach, które są dla Ciebie obce.
Jeżeli ten opis jest Ci dobrze znany i chciał(a)byś coś z tym zrobić, zapoznaj się z 5 rozwiązaniami swoich wymówek.
1) Nie wiem od czego zacząć
Najgorzej jest zacząć. Ta zasada odnosi się do wielu aspektów w naszym życiu. Czy to sprzątnięcie mieszkania, napisanie pracy magisterskiej, czy ruszenie z własnym biznesem. Początek zawsze jest ciężki. Ilość zadań do zrobienia jest przytłaczająca, szczególnie gdy nie wiemy, od czego powinniśmy zacząć. Ciężko zaplanować cokolwiek, jeżeli nie mamy pojęcia, co i jak to chcemy osiągnąć.
Pierwszym krokiem powinno być zapytanie siebie, co chcesz osiągnąć. Odpowiedź w tym wypadku jest prosta: chcę posiadać stronę internetową, być widoczny/a w sieci.
Jak mogę zrobić stronę internetową? Wszystko zależy od złożoności strony, ilości Twojego wolnego czasu oraz funduszy przeznaczonych na inwestycję w stronę internetową.
Możesz sam wykonać stronę internetową, za którą nie zapłacisz pieniędzmi, a jedynie czasem przeznaczonym na jej wytworzenie. W zależności od umiejętności technicznych, chęci nauki nowych rzeczy czy po prostu zadowolenia z efektów, czas, w jakim strona internetowa będzie wykonana może się znacząco wydłużyć. Prostą stronę możesz wykonać w jeden dzień albo w kilka miesięcy.
Pytania jakie trzeba sobie zadać to:
- czy mam ochotę "pobawić" się w stworzenie własnej firmowej strony?
- czy jestem w stanie poświęcić minimum kilka lub kilkanaście godzin na szkolenie nowych umiejętności?
- ile wart jest mój czas pracy? Ile jestem w stanie zarobić w czasie poświęconym na tworzenie strony?
Jeżeli dopiero rozkręcasz biznes, masz więcej wolnego czasu ze względu na małą liczbę klientów oraz posiadasz chęci do nauki czegoś nowego, to warto zaangażować się w stworzenie własnej strony internetowej. Może to być prosta strona na początek. W internecie dostępne są darmowe oraz płatne tutoriale i szkolenia pt. jak zrobić własną stronę internetową. Jako programistka chętnie udzielę wsparcia i porad oraz podsunę linki do ciekawych treści dotyczących tego tematu. Jeżeli masz pytania pisz na kontakt@wydajna.pl 🙂
Jeżeli Twoją mocną stroną nie jest technologia, a przy komputerze siedzisz, bo musisz, to może warto rozejrzeć się za osobą czy firmą, która taką firmową stronę nam stworzy. Na rynku znajdziemy mnóstwo ofert od freelancerów oraz mniejszych i większych agencji, zajmujących się projektowaniem i tworzeniem stron. Jeżeli rozważasz zlecenie zbudowania strony, to daj mi znać (kontakt@wydajna.pl).
2) Nie potrafię napisać tekstów na stronę
Niezależnie od tego, czy sam będziesz rzeźbił własną witrynę, czy zgłosisz się po pomoc do specjalisty, będziesz musiał się zmierzyć z napisaniem tekstów na stronę. Dokładnie chodzi o treści dotyczące oferty, firmy oraz Ciebie. Nie każdy jest urodzonym pisarzem i nie każdemu słowa cisną się na klawiaturę. W szczególności ciężko jest napisać o sobie, a jeszcze ciężej opisać to wszystko tak, aby odwiedzający naszą stronę chcieli na niej zostać i kupić nasze produkty czy usługi.
Jeżeli czujesz, że pisanie Ci absolutnie nie leży i nie masz czasu na tworzenie tekstów na stronę, można poprosić o pomoc osoby, które to robią na co dzień. Wystarczy zgłosić się do takiej osoby, która zwana jest copywriterem i za opłatą napiszę nam treści na dowolny temat. Niektóre firmy tworzące strony internetowe mają również w swojej ofercie napisanie tekstów na stronę. Oczywiście jest to dodatkowa usługa, za którą trzeba zapłacić, ale może być dobrą inwestycją w Twoją stronę. W końcu dobre treści generują wyższe pozycje w wyszukiwarce Google, czyli są bardzo istotne dla pozycjonowania strony.
3) Nie posiadam ładnych zdjęć
Jeżeli chcesz, aby Twoja strona była miła dla oka i przyciągała nowych klientów, obok treści powinny pojawić się zdjęcia. Jeżeli nie posiadasz zdjęć firmy, siebie, a przede wszystkim produktów, które sprzedajesz czy usług, które oferujesz, dobrze jest zaaranżować sesje z fotografem. Nie ma nic gorszego niż zdjęcia marnej jakości, które zamiast przyciągać, odstraszają użytkowników i zniechęcają do pozostania na stronie. Zdjęcia Twoich produktów czy realizacji usług powinny budzić zainteresowanie i zachęcać do kupna. Takie zdjęcia wykorzystasz nie tylko na stronie, ale także w Profilu Firmy Google, na ulotkach czy w social media (na Instagramie, Facebooku).
Pamiętaj, że zdjęcia możesz wykonać także sam swoim telefonem albo poprosić znajomego o pomoc. Obecnie smartfony robią wysokiej jakości zdjęcia i czasami potrzeba nam tylko dobrego oświetlenia i pomysłu, aby uchwycić idealny kadr.
Jeżeli posiadasz już swoje portfolio, czyli to, na co użytkownicy zwracają dużo uwagi przy wyborze Twoje produktu/usługi,
to nic nie stoi na przeszkodzie, aby wzbogacić stronę w dodatkowe zdjęcia dostępne dla wszystkich.
Istnieją strony, na których można znaleźć bazę darmowych, a także płatnych fotografii wysokiej jakości.
Oczywiście istnieje prawdopodobieństwo wykorzystania tego samego zdjęcia na innych stronach w internecie,
natomiast wybór jest ogromny i bez problemu wybierzesz coś dla siebie.
Strony z darmowymi lub płatnymi zdjęciami:
- unsplash - darmowe
- pixabay - darmowe
- pexels - darmowe
- freelyphotos - darmowe
- shutterstock - płatne
- istockphoto - płatne
4) Nie mam czasu
Każdy posiada do wykorzystania 24 godziny w ciągu doby. Kluczem do sukcesu są m.in. ustalenie priorytetów i delegowanie zadań. Pani Swojego Czasu (PSC) będzie Cię przekonywać do zrobienia matrycy Eisenhowera i lepszej organizacji czasu. Ja przekonuje Cię do zastanowienia się jak bardzo ważna jest dla Ciebie i Twojej firmy strona internetowa i bycie widocznym w sieci.
Czy w ciągu najbliższego roku będziesz mieć rzeczywiście tydzień wolnego i przeznaczysz go na stworzenie strony? Czy może lepiej oddać to zadanie w ręce specjalistów i poświęcić minimum energii, jaka jest potrzebna, aby strona działała?
5) Dla mojej branży nie ma miejsca w sieci
Twój biznes działa tylko offline. Masz produkty lub usługi, których nie można dostarczyć pocztą ani wysłać mailem. W dodatku Twoi odbiorcy i tak nie korzystają z nowinek technologicznych i nie śledzą profili w mediach społecznościowych. Jesteś tego pewny?
Ponad 90% Polaków miało dostęp do internetu w 2020 roku, a do zakupów online przyznało się 73% ankietowanych internautów. To odpowiednio 3.7 i 11 punktu procentowego więcej niż rok wcześniej. Widoczne wzrosty to nie tylko efekt pandemii i zmuszenia do internetowych nabytków, ale także większa dostępność i wybór produktów oraz brak konieczności dojazdu do sklepu.
Nie musisz działać w branżach związanych z modą, fitnessem, jedzeniem czy wyposażeniem wnętrz, aby pokazać się społeczności w sieci. Nawet te mniej atrakcyjne produkty i usługi, można z powodzeniem wypromować się w internecie. Sieci jest otwarta dla wszystkich chętnych i warto zrobić krok w jej kierunku, aby zyskać nowych klientów.
Strona internetowa pełni funkcję informacyjną, komunikacyjną i reklamową. Jest idealnym miejscem do zaprezentowania Twoich poczynań nawet bardzo niskim kosztem. Daje nieograniczoną możliwość przedstawienia Twojej oferty w różnorodny sposób. Możesz zamieścić zdjęcia, story, rolki zrealizowany projektów czy gotowych produktów, a także opisać siebie, swój biznes i dokonania, z których jesteś dumny.
Strona to dodatkowy kanał do komunikacji z potencjalnymi klientami, np. poprzez formularz kontaktowy. Nie zapominaj o funkcji reklamowej strony, która odgrywa olbrzymią rolę. Dzięki stronie dotrzesz do wielu nowych klientów, co ostatecznie wpłynie na większe zyski ze sprzedaży.
Jeżeli nadal masz wątpliwości co do sensu założenia strony i bycia online to sprawdź, mój artykuł 5 powodów dlaczego jeszcze nie masz strony internetowej.